Vysvětlení základních pojmů z oblasti franchisingu

Začínáte se zajímat o franchising? Pak Vám jistě pomůže vysvětlení několika základních pojmů, které se v oblasti franchisingu velice často používají. Franchising jako takový dovoluje podnikat v daném oboru bez počátečních znalostí, bez dlouhého získávání zkušeností a praxe, snižuje riziko úpadku. Dovoluje používat držitelovo jméno a jeho ochranné známky, provozní systém a postupy, chráněné receptury a strategii marketingu. Co však znamenají výrazy jako franchisor, franchisa, franchisant? Čtěte dále a vše se dozvíte.

Franchisa je vlatně licence (můžeme ji také nazvat prácem), která opravňuje franchisanta k provozování koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet. Franchisa Vám tak velmi usnadňuje vstup do podnikání a jeho začátek. Právě proto bývá tato forma podnikání velmi oblíbená u začínajících podnikatelů. Franchisa Vám, jako franchisantovi, dovolí nabízet na trhu produkty či poskytovat služby s využitím známé obchodní značky.

Kdo je to franchisant? Jednoduše řečeno, franchisant je osoba, která si koupila licenci. Tato licence jej opravňuje k tomu, že při svém podnikání může používat obchodní značku daného partnera. Právě franchisant a jeho podnikatelské shopnosti jsou nejdůležitější při tomto druhu podnikání. Franchisant přináší nejen kapitál pro vybudování a provoz svého franchisového podniku, zůstává také samostatným podnikatelem. „V zádech“ však má jméno a know how známé společnosti.

A nakonec – kdo je franchisor? Franchisor je poskytovatel, majitel licence, která je udělována franchisantovi. Franchisor dává za úplatu franchisantovi k dispozici své know how, své zkušenosti, své jméno. Franchisor by měl také zajišťovat franchisantovi poradenskou pomoc a podporu v hlavních oblastech franchisového podnikání.