Čtyřkolky i motorky jsou zaručeně něčím, s čím jste se již v životě setkali. Není v lidských možnostech obsáhnout všechno vědění, ale o těchto strojích Vám napíšeme zajisté některé informace, které jste dříve nevěděli.
Věděli, jste například, že čtyřkolky vlastně ve svých počátcích vycházeli z motorek a byli to ne čtyřkolky, ale tříkolky? Můžeme říci, že za masovým rozšířením již v samotných počátcích stála firma Honda, která je nám všem dobře známá nejen ze světa motorismu, ale také automobilismu. A aby nebyla tato firma osamocena, později se k produkci čtyřkolek přidávávají další věhlasné japonské firmy jako Yamaha a také neméně známá Suzuki. No, firma Kawasaki. Zhruba někdy v té době také obrovský americký kolos Polaris zaměřený na zimu, jak to vyplývá z názvu, zavádí revoluční myšlenku do praxe – automatickou převodovku na čtyřkolky. Postupně se trh začíná naplňovat novými jmény firem vyrábějícími kvalitní zboží z různých světových kontinentů. Zároveň se upouští od tříkolek, které byly v porovnání se svými kolegy na čtyřech kolech přeci jen nebezpečnější. Někdy v devadesátých letech jsme mohli mít čtyřkolku o objemu 250 a byl to tehdejší výkonový vrchol. Dnes nám pro pracovní čtyřkolku připadá 500 ccm jako základ. Výkony se stále výrobci snaží tlačit nahoru a již není žádnou novinkou, že jsou sériově vyráběny také čtyřkolky o objemu 1000 ccm. Uvidíme, kam bude směřovat další vývoj v tomto odvětví.
To historie motocyklů je mnohem bohatší, a tudíž se o ní i více ví. Málokdo ale asi ví, že první motorka, která spalovala petrolej, vznikla již před počátkem 20. století. Ještě tentýž rok motorky dokázaly spalovat i benzín. Ale to není vše, samotná historie pamatuje motocykly ještě starší. A to ty, které byly poháněny parou. To bylo ještě o 15 let dříve, než byly vytvořeny a dokončeny motorky výše zmíněné. Samotná sériová výroba však od vyrobení první motorky započala až téměř o 30 let později.
Ať už jste věděli o všech těchto událostech, které psaly historii motorismu, či nikoli, rozhodně není na škodu si tyto význačné památníky světových dějin připomenout. Vždyť jak je to dávno, co u nás dominovala motorka značky Jawa. Čtyřkolky mají mladší historii, na ty si člověk mnohde ještě zvyká. Můžeme se těšit v tomto moto odvětví na mnohé novinky.