TÉMA DNE: Stává se ze sociální sítě Facebook spíše prostředek reklamy?

Asi před půl rokem proběhla na naší škole přednáška zaměřená na téma Facebook, přesněji na jeho reklamní využití. Přednášející nám vysvětloval, jakým způsobem můžeme na této sociální síti propagovat například svůj výrobek. Abych pravdu řekl, jsem spíše odpůrce tohoto tématu.

Aby bylo jasno, v následujících větách nebudu přibližovat využití reklam, které můžete na Facebooku nalézt na stránce svého profilu v pravé části obrazovky. Budu popisovat zcela jiný způsob propagace pomocí této sítě.

Jde o reklamu prostřednictvím různých stránek. Určitě znáte jedny z největších stránek na Facebooku s názvy „Vytvoř si svou fotku z Avataru a podívej se, jak bys vypadal“ nebo „Najdi na Facebooku svoje dvojče“.

Tyto stránky nebyly vytvořeny za účelem, který byste čekali. Tedy, že vám bude zaslána Avatar podobizna či vám správci najdou vaše dvojice, kdepak. Byly stvořeny z jednoho prostého důvodu, a to reklamního. Myslím, že se nikdo z vás svého „dvojčete“ nedočkal, byl to zkrátka podfuk.

Jen tak mimochodem, právě stránka „Najdi na Facebooku svoje dvojče“ měla ještě nedávno půl milionu členů, stejně jako skupina s Avatarem, nyní se však tato stránka libí už „pouze“ necelým 250 tisícům lidem. Holt všichni z nás si ze sebe nenechají dělat srandu a ze stránky raději odstoupí.

Na reklamní účel neslouží jen tyto dvě stránky, ba naopak, je jich více, než byste čekali. Například stránky typu, „Učitel brutálně zmlátil žáka“ nebo „Účastník Talenmanie nafackoval Leoši Marešovi“, jsou také pouze reklamní.

Mnoho takovýchto stránek se například zrodilo, když naši hokejisté vyhráli mistrovství světa. Na Facebooku jsme se mohli přidat do stránek, jako Mistři 2010!!!, atd., které vesměs vlastnily nějaké společnosti, jež se jen snažily a stále snaží propagovat svůj výrobek.

A jak vlastně ona propagace produktu či čehokoliv jiného funguje? Je to velmi prosté. Když správce přidá na zeď stránky nějaký příspěvek, video nebo odkaz, objeví se na hlavní stránce téměř každého z členů té skupiny.

A když je ve skupině půl milionu lidí, taková propagace zdarma už za něco stojí, nemyslíte?

Já jsem však zásadně proti, a do takovýchto stránek se nepřidávám, případně se z nich odhlašuji. Určitě nemám zájem o to, aby se mi na hlavní stránce objevovaly produkty, které si v životě nekoupím.